Saturday 7 March 2015

Een nieuwe pyjama / New pj's

Uit een oude pyjama van m'n vader maakte ik een nieuwe pyjamabroek voor B. Het basispatroon is uit een oude Ottobre. Het eigenlijke patroon was voor een korte broek dus ik begon met het verlengen van het papieren patroon. Het paste allemaal niet dus van het eigenlijke patroon is niet veel meer over. 
Ik begon met alleen de broek van m'n vader maar gelukkig had m'n moeder het pyjamajasje ook nog niet weggedaan (het lag bij de poetslappen) want dat had ik nodig om de broek van een tailleband en kontzakken te kunnen voorzien. Het pyjamajasje had een zak en dat heb ik eraf gehaald en op een donkerblauw tshirt met lange mouwen bevestigd.
B heeft de pyjama gelijk aangedaan en heeft er deze week heerlijk in geslapen. Met een beetje mazzel zal hij er tot zeker z'n twaalfde in kunnen slapen want er zit een zoom in van ongeveer 20 cm!




From an old pair of pyjama pants of my dads, I made a new one for B. The basis pattern I used is from an Ottobre but that was for shorts and I wanted long pants so I started with lengthening the pattern. I had to adjust the pattern even more in order for it to fit on the fabric so there's not much left of the original pattern.
I started with the old pants but luckily my mum still had the old jacket at home because I needed that for back pockets and a waistband. The original jacket had a pocket on it which I removed and put on a long sleeve shirt.
B immediately put on the finished pyjama's and absolutely loves his new/old opa (grandad) pyjama's.

9 comments:

  1. Replies
    1. Dankje. Ook altijd prettig als degene voor wie het bedoelt is het ook leuk vindt ;-) Het blijft afwachten.

      Delete
  2. Ha ha, ik moest lachen om dat zoom gedeelte. Ik ben benieuwd of de broek die tijd vol gaat maken.
    Mooie broek en leuk dat detail op het shirt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Als de stof het nog 5 jaar aankan, dan moet dat lukken ;-) Ik vond het zonde om de extra lengte eraf te knippen dus dan maar zo.

      Delete
  3. 't echt een gezellige pj. en hopelijk een lang leven voor de pyjama hé. 't is eigenlijk al super tof dat hij een tweede leven krijgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dankje! Ik hoop ook op een lang leven voor de broek, aan de zoom zal het niet liggen ;-)

      Delete
  4. Is de broek niet zwaar door de mega zoom? (grapje hoor)Hele leuke pyjama en ik hou van hergebruik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Valt best mee, gewoon het touwtje wat vaster maken zodat hij niet afvalt ;-))

      Delete
  5. Dankje! Ik vond het leuk om te doen, B is blij met en trots op z'n opa pyjama en opa en oma vinden het leuk dat wij er blij mee zijn. Leuk toch zo'n project?

    ReplyDelete